“Gewoon spelen”

Als ik in de blokkenhoek aan het bouwen ben, zeg dan niet dat ik “gewoon aan ’t spelen” ben, want, weet je, ik leer wanneer ik speel, over evenwicht en vormen. Wie weet, ben ik later architect…

Als ik mooi verkleed de tafel dek, en zorg draag voor mijn poppen, denk dan niet dat ik “gewoon aan ’t spelen” ben, want, weet je, ik leer wanneer ik speel, ik druk me uit en ben creatief. Wie weet, ben ik later kunstenaar of uitvinder…

Als je me ziet zitten op een stoel terwijl ik aan ’t voorlezen ben voor een ingebeeld publiek, lacht dan niet met mij en denk dan niet dat ik “gewoon aan ’t spelen” ben, want, weet je, ik leer wanneer ik speel. Wie weet, ben ik later een leraar…

Al je me ziet speuren naar insecten in de struiken, of mijn zakken volstop met schatten die ik vond, zeg dan niet dat ik “gewoon aan ’t spelen” ben, want, weet je, ik leer wanneer ik speel. Wie weet, ben ik later wetenschapper…

Als je me ziet spelen aan de zandtafel, potjes vullen en weer leegmaken, puzzels maken… in mijn school, denk dan niet dat het verloren tijd is, dat ik “gewoon aan ’t spelen” ben, want, weet je, ik leer problemen oplossen en me concentreren. Wie weet, ben ik later wiskundige, ingenieur of zakenman/vrouw …

Als je me ziet koken of eten proeven, denk dan niet, omdat ik ervan geniet, dat ik “gewoon aan ’t spelen” ben, want, weet je, ik leer wanneer ik speel. Ik leer aanwijzingen volgen en verschillen zien. Misschien ben ik later wel een kok of voedingsdeskundige…

Als je me ziet springen, huppelen, rennen, bewegen met heel mijn lichaam, denk dan niet dat ik “gewoon aan ’t spelen” ben, want, weet je, ik leer hoe mijn lichaam werkt. Wie weet, ben ik later dokter, verpleger, een atleet of danser…

Als je me vraagt wat heb je vandaag in ’t school gedaan, en ik zeg: “ gewoon gespeeld”, versta me dan niet verkeerd, want, weet je, ik leer wanneer ik speel. Ik leer genieten en succesvol zijn in ‘mijn werk’, ik bereid me voor op morgen. Vandaag ben ik een kind en mijn werk is “spelen”.

 

“Talenten ontwikkelen”

Als school vinden wij het belangrijk dat de kinderen de kans krijgen om hun sterke punten te ontdekken. Als je kinderen veel kansen biedt in een rijke en uitdagende omgeving, merk je dat ze heel wat potentieel hebben…meer dan je misschien wel denkt! Onze uitdaging bestaat erin de talentenkiemen te ontdekken die in elk kind verborgen zitten. De talentenmannetjes en -eilanden zijn een manier om ons te helpen bij het zoeken naar en stimuleren van hun talenten.Taaleiland met IDA
het verbale, linguïstische, taal-knappe meisje dat graag boekjes leest, dat graag voorgelezen wordt en een zeer uitgebreide woordenschat heeft. Ook poppenkast spelen, woordspelletjes, versjes, liedjes, rijmen, praten en luisteren  komen hier aan bod.Denkeiland met MATS
de reken- en redeneer-knappe jongen. Hij houdt van orde en structuur én brengt die dan ook graag overal in aan! En dat alles volledig doordacht! Gezelschapspelletjes, kennis maken met verschillende cijferbeelden, tijd en ruimtebesef, grafieken, matrix, logisch nadenken, spelenderwijs rekenen,…Muzo-eiland met REMI
de jongen met het grote ritmegevoel, de muzikale van de bende! Hij heeft feeling voor melodieën en ritmes, speelt graag met zijn stem en instrumenten. Kortom: een muziek-knap mannetje! Zingen, spelen met klanken, muziek maken, ritme klappen, optreden, dansen, muziekinstrumenten bespelen, liedjes maken, dramatiseren, …Beeldeiland met PIEN
het meisje dat zich alles kan voorstellen! Ze denkt in vormen, kleuren, composities en beelden! Ze zit altijd te tekenen, te krabbelen, maakt doodels! Een creatieve mie! Hier kunnen de kinderen schilderen, knutselen, kleien, bouwen, vilten, tekenen, kleuren, collage, houtskool,…Fijneiland met SYING
het handige meisje. Geef haar een pincet, een schroevendraaier of een ander instrument: Sying weet hoe ze het moet hanteren! Eiland om de fijne motoriek te bevorderen. Tekenen, pengreep oefenen, rijgen, een pincet hanteren, kleien, knippen, naaien, haken,…Sameneiland met HUGO
het mensen-knappe, interpersoonlijke jongetje dat houdt van knus en gezellig samen zijn, dat graag spelletjes speelt. Rollenspel, samenwerken, spelletjes spelen, zorgen voor elkaar, afspraken maken, tot interactie komen met elkaar,…Hier kunnen de kinderen fantasievolle situaties bedenken en naspelen.
Natuur- en Techniekeiland met NIEK
de jongen die zich aangetrokken voelt tot het bezig zijn met dieren, planten en andere wereldse dingen. Laat hem aan het woord over de planeten en hij raakt niet uitgebabbeld. 
Techniek, proeven doen, natuur ontdekken, ontdekdozen, ruimte, dieren, koken, bakken, zandbak, watertafel, ontdektafel, … zijn allerlei activiteiten die hier aan bod komen. Om computervaardigheden te bevorderen bieden we educatieve spelletjes op de computer en de Ipads aan.Beweegeiland met BINA
de snelle, krachtige, fysieke dame van het gezelschap. Zij blinkt uit in coördinatie en beheerst haar lichaam helemaal!
Eiland om de grote motoriek te bevorderen. Binnen en buiten (bij mooi weer). Turnen, sporten, zwemmen, bewegen, tikspelen, speeltuin, voetbal, trampoline, balspelen, gooispelletjes, evenwicht…
Ook de snoezelhoek hoort bij beweegeiland: tot rust komen, genieten, stimuleren en bewust beleven van alle zintuigen, voelen, zien, tasten, ruiken, luisteren, …Wil en durf eiland met DORA
het meisje dat alles durft en wil! Zij weet van aanpakken en gaat niets uit de weg! Ze is dan ook een goede organisator! Plannen maken, weten/kiezen wat je wil, leren uit fouten, projecten afwerken, je laten zien,…